måndag 30 augusti 2010

Spårträning

En härlig dag med picknick i gröngräset, kycklingsallad med kaffe efteråt och inte minst kaffebröd från kungliga Kungsängen, det kan ju inte bli fel.

Om ni följer länken nedan, kan ni se ett klipp på Quincy när hon spårar.
http://www.youtube.com/watch?v=Q0F0pEA8uDU

Som jag tidigare har skrivit så bestämde vi oss ifrån början att inte lägga rutor och inte näring i spåret till Quincy, Hon har startat med att se mig gå ut ett spår, med något roligt eller maten som slut i spåret. Efter det har jag gått tillbaka och hämtat henne för att sedan gå spåret med henne.
Det som först startade som en rolig lek eller matletande, har idag vuxit till allvar för den lilla damen, så idag när hon är sex månader, så arbetar vi mest med spårkonditionen. Hon älskar att spåra och går gladeligen ett spår på 1000 steg och tio vinklar, men för att hon ska pausa lite och samla ihop sig, så har jag på hennes tre senaste spår, börjat att lägga depåer, med hennes egen mat, så att hon kan ta en andningspaus.

Det har varit roligt och spännande att gå ifrån ett inarbetat tänk, för att se hundens naturliga egenskaper att spåra ett spår på riktigt och inte gå efter ett näringssök. Men självklart skulle jag aldrig vara främmande att backa bandet och gå tillbaka till den inlärning som jag gjort med tidigare hundar om det inte hade fallit väl ut.

Ha det bäst
Kjell o Kicki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar