måndag 9 augusti 2010

Träningshelg i Tveta

Sista helgen på semestern, tillbringade vi i husvagnen i lugn och ro tillsammans med Jonte o Lena och en hel massa hundar och en hel massa spårträning.

På lördagkvällen rullade dimman in över fårhagen.

Ja,ja, hur svårt kan det va? Men det kan jag säga, att svårt är vad det är. Quincy är en envis liten dam som absolut inte vill lägga sig i någon underkastelse. På bilden är det fjäsk efter en del "utvecklingsamtal" som vi har fått ägna oss åt. Hennes paroll är att "om du tror att du ska bestämma så går jag" och du kan stå där själv om du vill. Så.. arbetet med henne är att vara tydlig, ärlig, konsekvent, inga kvartsamtal utan bara rakt på sak.

Hm.. Jonte försöker få mig att förstå och jag kan väl säga att det börjar klarna, men Quincy och jag kommer att ha många bataljer framöver, det förstår jag i alla fall.. och vad jag mer förstår är att hon är en riktigt liten envis, rolig, illbatting som det är riktigt roligt att jobba med, hur mycket blod svett och tårar det än kommer att kosta.



Vår älskade gamla Xantippe är självklart med och spårar, ingen kan tro att hon snart är 10 år, och jag vill inte ens tänka tanken.. Hon är bara bäst!!!!


Frode tog lite tid på sig att hitta spårformen, men på söndagen föll allt på plats för honom och den "gamla Frode" visade sig igen. Ja det är som för oss människor, vi kliver upp på kunskapstrappan, kliver ner några pinnhål för att sedan nå upp till toppen.



Quincy har från början varit stabil i spåret, så där arbetar vi redan med spårkonditionen och koncentrationen. På söndagen tog hon ett spår på 773 steg, 10 vinklar och tre apporter utan någon som helst näring i spåret och med en otrolig noggrannhet. Vi har ju experimenterat med henne och beslutat att inte lägga någon föda i spåret, endast vid de här långa spåren, då hon kan få depåer (två stycken) för att pausa lite. Här är hennes envishet en riktig tillgång, hon är en fighter som vill vinna till varje pris och för hennes del har det fungerat bra utan näring.

Stilstudie på Quincy

Tt

och Quesi (lär mig aldrig stava hennes namn)

Quidde var inte stilla tillräckligt länge för att fastna på plåten (inte Lena heller). Kanske nästa gång...
Ha det bäst
Kjell o Kicki

1 kommentar:

  1. Låter och ser ut som en underbar helg i goda vänners lag.
    Kram Yvonne

    SvaraRadera